بازار جهانی ساعتهای هوشمند در سهماهه سوم سال جاری رشد 6 درصدی را تجربه کرد که با توجه به همهگیری کرونا، بسیار امیدوارکننده محسوب میشود. برندهایی مانند اپل، هواوی و سامسونگ بازیگرانی اصلی این بازار به حساب آمده و در واقع این رشد 6 درصدی با توجه به عملکرد این سه برند بهدست آمده است.
با توجه به جدیدترین گزارشی که اخیرا توسط موسسه کانترپوینت ریسرچ (Counterpoint Research) منتشر شده است، اپل با کسب 28 درصد از سهم بازار، جایگاه نخست خود را حفظ کرده است. این غول فناوری کوپرنویی با رشد 2 درصدی سهم خود نسبت به بازه مشابه در سال 2019 عملکرد مناسبی داشته است. عرضه ساعت هوشمند Apple Watch SE با قیمت کمتر از 300 دلار باعث شده است تا بسیاری از کاربران به این برند توجه ویژهای نشان دهند.
به طور مشابه، هواوی با در اختیار داشتن 15 درصد از سهم بازار، جایگاه دوم را به خود اختصاص داد و نسبت به سهماهه مشابه در سال گذشته میلادی، رشد 5 درصدی را نشان داد که با توجه به عرضه مدلهای جدید توسط این کمپانی حاصل شده است. اما پس از هواوی، غول فناوری کره جنوبی یعنی سامسونگ قرار میگیرد که به لطف عرضه مدل Galaxy Watch 3 این جایگاه را به خود اختصاص داده است.
با توجه به سوژئونگ لیم، تحلیلگر بازار گجتهای پوشیدنی، از نظر میزان فروش، اپل حتی نسبت به گذشته نیز عملکرد بهتری داشته است. در سهماهه سوم سال جاری، این کمپانی با فروش تقریبا 2.3 میلیارد دلار، تقریبا نیمی از فروش ساعتهای هوشمند در بازارهای جهانی را به خود اختصاص داده است که نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته، رشد 18 درصد را ارائه میکند.
سامسونگ گزینههای مناسبی برای کاربرانی با بودجه بالا نداشت و به همین دلیل در نیمه نخست سال 2020 با توجه به آغاز همهگیری کرونا، در رقابت با اپل جا ماند. اما در سهماهه سوم سال جاری با عرضه ساعت گلکسی واچ 3 موفق شد نظر بسیاری از کاربران به سوی خود معطوف کند. از نظر میزان درآمد کسب شده، سامسونگ با رشد سال به سالِ 59 درصدی عملکرد خوبی را از خود به نمایش گذاشته است.
نکته جالب دیگر در این گزارش، تقاضای بیشتر بازار چین نسبت به بازار آمریکای شمالی است که در طی 7 سهماهه اخیر بیسابقه است. در حالی که میزان تقاضا در بازار آمریکای شمالی پس از عرضه اپل واچ سری 4 رشد محسوسی را نشان میدهد، اما بازار چین با عرضه ساعتهای هوشمند مناسب کودکان، سرانجام موفق شد از رقیب خود پیشی بگیرد. بازار هند، اگرچه در بخش گوشیهای هوشمند دومین بازار بزرگ جهان محسوب میشود اما فقط 4 درصد از میزان تقاضا برای ساعتهای هوشمند را به خود اختصاص داده است.
دیدگاه خود را بنویسید